Jak będzie wyglądał dzień w szkole?

Wierzymy, że aby się uczyć i rozwijać, dzieci potrzebują z jednej strony wolności wyboru oraz wewnętrznej motywacji, z drugiej natomiast mądrego przewodnictwa dorosłych. Właśnie dlatego dzień w naszej Wolnej Szkole Przestrzeń podzielony będzie na kilka części. Dwie z nich będą podstawowe: CZAS WŁASNYCH ODKRYĆ i CZAS INSPIRACJI.

 

 

CZAS POCZĄTKOWY

8.00 - 9.30

Od rana dzieci będą się schodzić do szkoły. To czas na dobry początek dnia, poruszanie się, pobycie na powietrzu, na rozmowę z kolegą, czy koleżanką.
CZAS INSPIRACJI

9.30 - 10.30

Kolejny fragment dnia to CZAS INSPIRACJI. Bo dorośli są równie ważnymi osobami w szkole, jak dzieci. Bo mogą coś wnieść, czegoś nauczyć, pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie, albo zadać kolejne. To od danego dorosłego pracującego z dziećmi będzie zależało w jakiej formie będzie chciał to zrealizować. Możliwe jest wiele strategii- warsztat, wykład, pokaz, eksperyment, quiz i wiele, wiele innych. Oprócz pojedynczych zajęć, czy warsztatów tematycznych, niektóre tematy (zwłaszcza większe i bardziej złożone połączone będą w cykle a dodatkowo na poziomie całej szkoły będą realizowane dwukrotnie w ciągu roku (jesienią i na wiosnę) dwa duże projekty.
SPOTKANIE Z PLANOWANIEM

10.30 - 11.00

SPOTKANIE Z PLANOWANIEM jest ważnym momentem - daje możliwość rozmowy z tutorem, podzieleia się swoimi pomysami na dany dzień. Jest to także dobra okazja do przyjrzenia się, na jakim etapie jest dziecko w poszczególnych obszarach, czego się ostatnio nauczyło, a nad czym jeszcze warto popracować, co jest jeszce ciekawego i interesującego w danym temacie.
DRUGIE ŚNIADANIE

11.00 - 11.30

 

Dzieci zjedzą przyniesione przez siebie drugie śniadanie.

CZAS WŁASNYCH ODKRYĆ

11.30 - 12.30

 

WYJŚCIE LUB ROBIENIE OBIADU

12.30 - 13.00

Następnie w szkole zapanuje CZAS WŁASNYCH ODKRYĆ. To w pewnym sensie kwintesencja wolnej edukacji. Możliwość wyboru z jednej strony treści, których dana osoba chce się nauczyć, z drugiej strony sposobu na ich przyswojenie. W tym elemencie dnia dodatkowo inspirujemy się również myślą Marii Montessori i stosowaną w przedszkolach i szkołach tego typu “pracą własną”.

 

 

Potem w zależności od potrzeb będzie czas na wyjście na spacer, małą wycieczkę do ciekawego miejsca lub czas na wspólne robienie obiadu.

 

ZEBRANIE

13.30 - 14.00

 

OBIAD

14.00 - 14.30

Po zakończeniu czasu inspiracji i po obiedzie zbierzemy wnioski, i wrażenia z danego dnia podczas ZEBRANIA. To spotkanie może stać się także okazją do rozmowy o pomysłach na kolejne wspólne inicjatywy, wyjścia, wycieczki.

 

A potem zjemy obiad.

RELAKS/CZYTANIE/ODPOCZYNEK

14.30 -15.00

 

CZAS KOŃCOWY (ŚWIETLICOWY)

15.00 - 17.00

Następnie przyjdzie czas na relaks. Powrót do domu poprzedzony będzie szaleństwami ogrodowymi, grą planszową, czy godziną spędzoną z dobrą książką.

 

Zamierzamy kończyć dzień o 17.00. Przy czym warto wiedzieć, że praca dzieci z tutorami kończyć się będzie o 15.00, natomiast później będą realizowane zajęcia i aktywności świetlicowe.

 

Można by zadać kolejne pytanie, czym właściwie jest CZAS WŁASNYCH ODKRYĆ? Można by zapytać: Co właściwie moje dziecko będzie robiło w tym czasie? Poniżej próba odpowiedzi na to pytanie- z definicji niepełna!

Dziecko będzie poznawało świat, uczyło się z różnych dostępnych źródeł- książki, internet, inspiracje od tutora. Będzie przede wszystkim korzystać ze swojej naturalnej tendencji do rozwoju i nauki. A to wszystko w atmosferze zabawy. Jednego dnia być może głównie skorzysta z ogrodu i wielości informacji i doznań, jakie można czerpać z takiego miejsca (bo to i owady i pogoda i rośliny z całym cyklem rozwoju). Innym razem usiądzie przed “Mapami” Mizielińskich i pozna kilkanaście krajów nie poprzestając na informacji o powierzchni i ilości mieszkańców,ale łącząc te informacje z kulturą, ważnymi osobami, legendami, czy wyglądem flagi. Jeszcze innego dnia będzie się przyglądać, jak starsza koleżanka wykonuje jakieś obliczenia po to, żeby następnym razem móc zrobić to samodzielnie. To co ważne, to fakt, że każde dziecko będzie w danym dniu robiło w większości rzeczy, które naprawdę będzie chciało robić, a dzięki temu w sposób najbardziej naturalny wykorzysta swoją własną motywację wewnętrzną. Będą dodatkowo takie dni, w których wspólnie pojedziemy na wycieczkę, zobaczymy co się dzieje w mieście, odwiedzimy kogoś ciekawego.