Wizja

Jak opisać wizję szkoły? Jak ująć ją w słowa, zdania i zwroty? Kiedy o tym pomyślałam zaczęłam rysować, bo obraz był wyraźny i jasny.

 

Wyobraźcie sobie wędrowca. Może być młodą dziewczyną, albo chłopakiem- to nie ma znaczenia. Stoi na drodze, która prowadzi w dal. Przed nim rozciąga się przestrzeń, widać w oddali pagórki, wokół niego jest przyroda. Wędrowiec stoi do nas tyłem, obok jego stopy jest górski plecak wypełniony tym, co naprawdę warto zabrać ze sobą w drogę. Widać też drogowskaz- widnieją na nim dwa szlaki, dwa kierunki.

A teraz rozszyfrujmy to, co kryje się pod tymi różnymi symbolami.

GRUNT, na którym stoi nasz wędrowiec to PERSONALIZM.

Wędrowiec twardo stoi na ziemi. Jego nogi to swoiste filary, PODSTAWY, jego oparcie. W naszej szkole są dwie sprawy, na których chcemy opierać swoją pracę.Z jednej strony chcemy, żeby nasza współpraca z dziećmi bazowała na założeniach WOLNEJ EDUKACJI, dającej możliwości wyboru, uwzględniającej i doceniającej różnorodność. Drugą podstawę naszej pracy stanowi podejście do dzieci i komunikacji z nimi oparte o założenia koncepcji POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY Marshalla Rosenberga (Nonviolent Communication- NVC). Chcemy inspirować się zawartymi tam twierdzeniami, podstawowymi założeniami, chcemy starać się używać takiego języka, ale przede wszystkim kierować się takim sposobem myślenia o ludziach, ich uczuciach i potrzebach.

W plecaku wędrowca znajdują się WARTOŚCI, które wydają nam się szczególnie ważne. Chcemy podchodzić do dzieci w duchu następujących par wartości: wolność i odpowiedzialność, ciekawość i autentyczność, samodzielność i współpraca, nauka i zabawa, kontakt z innymi i wewnątrzsterowność, nauka i kultura.

Przed wędrowcem rozciąga się przestrzeń, w której wyróżnić można dwa główne KIERUNKI: DROGĘ DO SIEBIE I DROGĘ DO ŚWIATA.